Over Laservision
‘Ongeveer 30 jaar geleden is mijn vader met een aantal anderen Laservision gestart’, begint Patrick. ‘Het begon in eerste instantie alleen met ooglasers, vandaar ook de naam Laservision. Uiteindelijk is dit uitgebreid naar alles wat we vandaag de dag doen: oogheelkunde, urologie, gynaecologie, huidtherapie, KNO, tandheelkunde, operatieve zorg en sinds een aantal jaar ook de optiek. Dit doen we met een team van om en nabij 55 man. De optiek-markt hangt nauw samen met de branche van oogheelkunde. Er worden veelal dezelfde behandelingen uitgevoerd en daarom is ook vaak dezelfde apparatuur nodig. We hebben daar intern een aparte afdeling voor. Voor wat betreft de oogheelkunde verzorgen we de laatste jaren met name complete inrichtingen in ziekenhuizen en ZBC’s.’
Laservision, méér dan lasers
‘Wanneer mensen Laservision horen, denken ze vaak: “Oh ooglasers” of “alleen maar lasers”. Dit is niet zo, bij Laservision doen we meer dan lasers. We hebben er zelfs aan gedacht om de naam te veranderen, maar de naam is zo sterk in de markt dat je dat eigenlijk niet wilt’, vertelt Patrick terwijl Franklin instemmend knikt. ‘Naast lasers bieden wij bijvoorbeeld ook diagnostische apparatuur aan. Zolang je eraan blijft trekken en mensen blijft vertellen dat we meer doen dan alleen lasers, weten ze het uiteindelijk. Daarom proberen we daar veel rekening mee te houden onder andere op het gebied van marketing.’
Hoe bedienen jullie de esthetische markt?
‘We hebben Nederland min of meer in tweeën verdeeld. Ik ben voor het ene deel en Patrick voor het andere deel van Nederland verantwoordelijk voor de buitendienst’ vertelt Franklin. ‘Naast de buitendienst hebben we collega’s Max voor de Cryolipolyse, Jilly voor de Klinische ondersteuning en Wim als binnendienst verkoop. Daarnaast zitten er tien personen op de technische buitendienst die de systemen onderhouden. Dit is een groot team, maar hierdoor is te zien dat we waarde hechten aan goede service. Een groeiende tak binnen ons bedrijf is de Klinische buitendienst. Dit zit dicht tegen ons eigen vakgebied aan en hierdoor hebben we vaak afspraken met dezelfde mensen. Dit is niet erg want het kan zorgen voor kruisbestuiving.’
‘De rol van verkoper doet tekort aan wat wij doen, wij herkennen ons veel meer in de rol als adviseur’
‘Als ik even terugkom op jouw vraag van hoe jij jouw rol het beste vertaalt, dan doet de rol als verkoper tekort aan wat wij daadwerkelijk doen’, gaat Franklin door. ‘Ik merk namelijk dat als ik bij klanten kom dat ze het heel fijn vinden als ik meedenk. Mijn rol gaat verder dan verkoper en zie het dan ook meer als adviserende rol. Zo denk ik graag mee met hun bedrijfsvoering, bijvoorbeeld welke kant zij op willen gaan met bedrijf. Ze vinden het fijn om dat soort zaken met mij te delen. Daarom kan ik ook heel goed advies geven welke apparaat het beste bij hun organisatie past.’
‘Omdat ik een achtergrond heb in de financiële sector kan ik ook goed meedenken over de financiële opties die een klant heeft. Bijvoorbeeld of het verstandig is om te kopen of te leasen. Ook als ze bezig zijn met een bedrijfsovername denk ik graag met ze mee.’
‘Daar kan ik mij volledig in vinden’, benadrukt Patrick. ‘Klanten zien wij dan ook meer als relaties. Iedereen heeft weer behoefte aan een andere relatie. De ene wil graag een nieuw systeem met een bijbehorende training en als er iets nodig is dan nemen ze contact met ons op. Maar er zijn ook relaties waar het nog veel verder gaat. Je geeft dan advies over bedrijfsvoering, personeel of dat soort dingen. Ook gaat het veel over persoonlijke zaken. Je ziet dan dat relaties daar veel waarde aan hechten.’
‘We zijn dan ook heel erg servicegericht en proberen we altijd iets extra’s te doen. Relaties vinden het fijn als er binding is. Ik heb zelf vaker dan eens meegemaakt dat ze zelfs vakantiefoto’s opsturen. Dit omschrijft ons ten voeten uit. Persoonlijke behandeling en servicegerichtheid. We proberen daarom ook altijd bereikbaar te zijn als iemand een probleem heeft: in het weekend, ’s avonds of zelfs als we bij een andere relatie zitten. Hier hebben ze dan ook vaak het begrip voor, omdat ze het andersom ook zouden waarderen’, vertelt Patrick.
De meest populaire apparatuur
‘We voeren met name het merk “LUMENIS” ‘, vertelt Franklin. ‘Dat is onze grootste fabrikant. Zij bieden een hele range aan Ontharingslasers (zoals de LightSheer), IPL, Solid State lasers en nog meer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fractionele- en Co2 lasers. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk iedere klant in het segment wel kunt bedienen en van de juiste apparatuur kunt voorzien.’
‘De M22 Stellar IPL kun je gebruiken voor meer dan 45 indicaties. Nu wordt het misschien wel heel erg technisch, maar dan ga je kijken naar verschillende golflengtes voor bepaalde behandelingen. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn en wij in principe alle apparatuur kunnen bieden op dit gebied, kunnen we ook het best passende systeem adviseren aan onze relatie.’
‘De ontharingslasers zijn op dit moment erg populair’, vertelt Franklin. ‘Daarnaast doen we ook veel KTP-lasers, waarmee rode vaatjes, rosacea, couperose en pigment behandeld kunnen worden. Daarbij is de ElVii 532VP Diode Laser bij ons echt een hardloper. Dit is een merk van Laservision zelf. Tot slot zie je dat ook microneedling en RF erg populair is. Microneedling is een populaire en veilige methode voor huidverjonging, RF wordt veelal ingezet bij het helen van wonden en huidgeneratie’, vertelt Franklin.
De LightSheer
‘Daarnaast voeren we al ruim 20 jaar de LUMENIS LightSheer Desire‘, geeft Patrick aan. ‘Deze ontharingslaser is in de markt toch wel echt dé ontharingslaser als mensen een ontharingslaser willen hebben die stabiel is én continue goede resultaten oplevert. Deze laser staat ook op beide hogescholen voor huidtherapeuten, zowel op de Hogeschool Utrecht als op de Haagse Hogeschool. Wanneer studenten opgeleid worden tot huidtherapeut gebeurt dat dus altijd met een laser die wij hebben geleverd.’
‘Voordat de hogescholen deze systemen inkopen doen ze tests om te kijken welke apparatuur het meest degelijk en foolproof is, omdat het toch mensen die het gaan leren zijn die met deze apparatuur aan de slag gaan. Dat is waarom ze voor de LightSheer kiezen. Hier zijn we natuurlijk erg blij mee en trots op. We hebben de vierde generatie nu op beide hogescholen staan, waarbij we de nieuwste generatie in 2021 weer hebben geleverd. Naast de LUMENIS LightSheer hebben we ook onze eigen ELVii-laser de LUMENIS M22 mogen leveren.’
‘Wat is het belangrijkste dat jullie meegeven aan jullie cliënten bij aanschaf van een nieuw systeem?’
‘Het is natuurlijk niet een ‘ding’ wat wij meegeven bij de aanschaf van een nieuw systeem’, vertelt Patrick. ‘Maar een van de belangrijkste ‘dingen’ is dat ze het veilig en effectief gebruiken en blijven gebruiken. Dit met als reden dat iedereen een laser kan kopen. Zo kan men ook via internet een laser kopen, maar laat de kwaliteit van het product vaak nog te wensen over. Ook heeft men vaak geen opleiding hiervoor gehad en kan het dus misgaan, door bijvoorbeeld verbranding op of onder de huid. Daarom laten wij altijd een gecertificeerde huidtherapeut naar de klanten toe gaan om mensen op te leiden.’
Wij leggen altijd een leaseoptie voor bij onze relaties
‘Wij snappen heel goed dat het voor heel veel mensen en bedrijven heel veel moeite kost om een groot bedrag te sparen’, vertelt Franklin. ‘Om deze reden bieden wij dan ook altijd proactief een leasemogelijkheid aan. Dit doen we dan met de insteek: zo behoud je jouw liquiditeit om bijvoorbeeld andere investeringen te doen en zorg je ervoor dat jij jouw werknemers kunt blijven betalen. Ook het verdienmodel wordt heel snel duidelijk door middel van lease. Je weet precies wat je maandelijkse kosten zijn en welke opbrengsten daar tegenover staan.’
Waarom bieden jullie lease aan?
‘Lease aanbieden sluit enorm goed aan bij de beste service willen leveren’, geeft Patrick aan. ‘Als mensen dit zelf moeten regelen dan kost dat enerzijds een hoop tijd. Anderzijds weten ze in veel gevallen niet waar ze terecht moeten. Doordat wij dit voor ze regelen, blijven ze slechts één contactpersoon hebben. Het vertrouwen dat wij hebben in MediLease kunnen wij dan ook weer naar de klant communiceren. Door het aanbieden van lease, hoeven we geen nee te verkopen en maken we potentiële klanten bewust van het feit dat ze ook een andere optie hebben dan koop. Dit vinden zowel onze klanten als wij zelf fijn. We kunnen nu met onze klanten meedenken.’
Hoe ervaren jullie het proces met MediLease?
‘Als iets getekend is, voelt de klant vaak geen urgentie meer om ergens achteraan te gaan. “Het is toch al getekend?” denkt de klant dan. Sinds jullie alles digitaal zijn gaan ondertekenen, zijn er veel minder problemen met de handtekeningen. Er waren dikwijls problemen met de natte handtekening, maar die worden hiermee weggenomen’, vertelt Franklin.
Laservision over 5 jaar
‘Laservision is ruim 30 jaar geleden begonnen in de oogheelkunde. Als je kijkt in welke markten we nu actief zijn, kunnen we trots zijn dat we altijd op zoek zijn naar innovaties. Je kunt natuurlijk de gebaande paden bewandelen, maar wij vinden het juist heel erg mooi om te zoeken naar iets wat nog niet is gedaan. Wij zijn altijd op zoek naar iets in de markt waarbij we net weer een stapje voor zijn. Er is een probleem en daar willen wij een oplossing voor verzinnen. Dat hebben we destijds met de Fox en ELVii-laser gedaan en willen dat in de toekomst zeker weer doen’, vertelt Patrick.
Wanneer we vragen naar de visie de komende vijf jaar krijgen we direct een antwoord: ‘Ja dat is makkelijk. We willen in ons vakgebied bekend staan als de leverancier met de beste service van Nederland. Dat is waar wij nu voor staan, en voor willen blijven staan. Dus ook over 5 jaar. We horen zelfs dat onze collega’s in de markt zeggen: “Voor de beste service moet je bij Laservision zijn”, dat is natuurlijk prachtig om te horen’, sluit Patrick met een brede glimlach af.
Laservision is al tientallen jaren partner van MediLease en we kijken ernaar uit om deze samenwerking nog jaren voort te zetten.