Digitalisering in de zorg hapert en brengt onnodig veel werk met zich mee

 Ons land kampt al voor een geruime tijd met problemen omtrent de digitalisering in de zorg. Vandaag de dag zijn de verpleegkundigen en artsen onnodig veel tijd kwijt met het invoeren, uittypen en doorsturen van patiëntgegevens. De werkdruk bij de werknemers in zorginstellingen ligt vaak al te hoog en de vraag naar nieuw personeel blijft maar stijgen. De hapering van de digitale transformatie in de zorg neemt veel tijd in beslag, zinloze tijd die artsen, verpleegkundigen en andere betrokken veel beter in kunnen zetten.

Wat is het probleem in de zorg?

Iedere zorginstelling heeft op dit moment wel een administratief systeem. Dit systeem is nodig om de gegevens van de patiënten op een goede manier te verwerken. Zo kunnen dossiers van patiënten hierop gevonden worden, dossiers die doctoren nodig hebben ten tijde van operaties en dergelijke. Het probleem is alleen dat er een groot aantal systemen zijn waar zorginstellingen uit kunnen kiezen. Ieder systeem heeft zo zijn eigen werkwijze en eigen manier van opslaan.

Nu komt het probleem omtrent de digitalisering in de zorg, de ziekenhuizen kunnen in de meeste gevallen de patiëntgegevens niet doorsturen naar andere zorginstellingen. Dit heeft te maken met het feit dat de systemen vaak niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden, waardoor een discrepantie tussen beide systemen ontstaat. Wanneer een arts iets naar een andere instelling moet sturen dan moet hij deze gegevens op een andere manier versturen. Soms krijgt een patiënt een handgeschreven of afgedrukt dossier mee. Voor bepaalde gegevens zoals röntgenscans of mri-beelden wordt af en toe zelfs een taxi of een koerier ingeschakeld. Deze gegevens moeten dan allemaal handmatig in het eigen systeem worden gezet. Zoals begrijpelijk is neemt dit gehele proces onnodig veel tijd in beslag, tijd die veel beter benut zou kunnen worden.

Zo zegt Marcel Daniëls, voorzitter van de Federatie Medische Specialisten: “Communicatie met andere zorginstellingen is in de praktijk eigenlijk onmogelijk.”

Onderzoek naar digitalisering in de zorg door de NOS

De NOS heeft een onderzoek gehouden naar deze problematiek in de zorg, zij zijn dan ook degene die deze problemen omtrent de digitalisering in de zorg aan het licht hebben gebracht. Van de 700 mensen die werden ondervraagd, waarvan 500 verpleegkundigen, gaven enkele honderden aan dat zij te veel tijd spenderen aan het overtikken van de informatie van de patiënten. Deze tijd kan op een dag soms wel een heel uur in beslag nemen. Wanneer er op grote schaal wordt gekeken, bijvoorbeeld bij een ziekenhuis, dan gaan er dus enkele tientallen tot wel honderden uren in de week verloren aan deze inefficiëntie. Het komt voornamelijk doordat het systeem van de ene leverancier niet kan communiceren met het systeem van de andere leverancier.

De roep om verandering

Vele partijen en groeperingen vragen om verandering, er zijn namelijk genoeg alternatieven die op tafel liggen. Zo kan het een oplossing zijn om gebruik te maken van een email systeem middels encryptie, wat ervoor zou zorgen dat de gegevens zonder enige problemen doorgestuurd kunnen naar andere medische instellingen. Desnoods zou dit een geheel systeem worden waar elke zorginstelling mee kan werken, zodat er niet eens een derde partij aan pas hoeft te komen. Daarnaast is het zo dat er verscheidene nadelen zitten aan het overtypen van de gegevens. Eén daarvan is een menselijke typefout, wat nog wel eens voorkomen. In een patiëntdossier kan dit ingrijpende gevolgen met zich mee brengen.

De politiek

Er is al meerdere malen een verzoek geweest vanuit de regering om een landelijk patiëntendossier te maken. Hier zou dan alle medische informatie in komen te staan van de inwoners van ons land. Dit klinkt natuurlijk ontzettend handig, omdat de ziekenhuizen op deze manier vele malen makkelijker met elkaar kunnen communiceren. Maar ook hier resten weer enige nadelen en zorgen, zo is het maar de vraag of dit landelijke dossier goed genoeg beschermt zou kunnen worden in verband met de privacy van de patiëntgegevens. Mocht het landelijke dossier gehackt worden, dan liggen niet enkele dossiers op straat maar alle patiëntdossiers in Nederland. Daarom is de toekomst nog onzeker over het ontwikkelen van een landelijk patiëntendossier.

Veel bedrijven zijn op dit moment op zoek naar een oplossing voor het probleem, een oplossing waarmee de digitalisering in de zorg helemaal verbeterd zou kunnen worden. De meeste mensen staan achter een systeem waar dossiers door middel van encryptie verzonden kunnen worden. Voor dit idee is alleen wel de vraag ter sprake gekomen welke partij dit systeem zou moeten beheren. Moet het geheel dan in handen liggen van de overheid of is het juist handig als de zorginstelling hier de algemene bevoegdheid over krijgt? De bedenkers van deze systemen zullen dus nog goed moeten kijken naar de best mogelijke oplossing, de patiëntdossiers van alle Nederlanders zijn nu eenmaal zeer privacygevoelig.

Nog geen oplossing

Het belangrijkste probleem dat in de weg staat voor een oplossing is de beveiliging van de data. Wanneer een beveiligingssysteem hacken onmogelijk maakt, is een landelijk patiëntendossier zo gek nog niet. Dit zou wel een hoop problemen van de digitale transformatie wegnemen. Alleen de vraag is of dit ooit echt bereikt kan worden. Op dit moment ligt er nog niet echt een oplossing in het verschiet, wat natuurlijk in de loop der jaren wel zal komen. Want één ding is zeker, het probleem met de hapering in de digitale transformatie moet worden opgelost. De zorg heeft het in ons land immers al druk genoeg, uren besparen is van cruciaal belang voor alle betrokken zorginstellingen.

Bronnen:
Schellevis, J. & Brink, R. (2018, 16 september). Verpleegkundigen zijn faxen en overtikken van patiëntgegevens zat. Geraadpleegd op 23 september 2018, van https://nos.nl/artikel/2250664-verpleegkundigen-zijn-faxen-en-overtikken-van-patientgegevens-zat.html 

2018-09-25T15:51:24+00:00 september 25th, 2018|Actueel|